tessthemess

Alla inlägg den 19 juni 2012

Av Tess - 19 juni 2012 15:50

Tabata intervaller är korta maximalintensiva 20 sekundersintevaller som följs av 10 sekunders vila. Intevallerna upprepas 8 gånger och ger en total träningstid på 4 minuter. Intevallerna kan användas på såväl renodlade konditionsövningar som t. ex. löpning, rodd och hopprep men också med stor framgång på styrkeövningar som t. ex. benböj, armhävningar och sit-ups.

Det mest effektiva sättet att träna tabata är att hitta övningar om involverar så många muskelgrupper på engång samtidgt.

Ladda ner tabata eller intervall timer app från app store eller android market.

Ska själv försöka ge mig på tabata rodd och balans intervaller idag tillsammans med mitt rygg pass.
Nu får jag nog hjälpa mannen fixa krubb!

Av Tess - 19 juni 2012 15:35


Är med denna tjejen/kompisen/bruden på hennes påhitt, läs utmaning. Annie: http://liveitloveit.shapemeup.se/category/utmaningar/

Nu är vi inne på andra veckan av att planka, hm jag hängde inte med från början så jag kämpar på fast jag missade typ 3-4 dagar typ bara gjort det 2 gånger änsålänge så jag får ta det för vad det är.

Nu ska vi köra Tabata och "på något" plankor.

Så här ser det ut denna veckan: (direkt inklistrat från hennes sida ;))

Dag 1-3-5.
Tabataintervaller – ladda ner app på androidmarket (tabatatimer) eller appstore. Annars kan man helt enkelt använda sig av ett tidtagarur.


Vi kör tabataintervaller på vanlig planka. Det innebär att man kör 20 sekunder och vilar tio – åtta gånger i följd efter varandra. Vila en till två minuter och kör ännu en tabata intervall. Är ni tuffa kör ni en tredje gång! En tabataintervall tar fyra minuter, kör ni två är det tio minuter inklusive vilan – klart! Kör ni tre är ni klara på kvarten.


Dag 2-4
Vi ska ju inte tröttna på det vi gör – en utmaning är en utmaning men den ska vara både tuff, varierande och rolig på samma gång. Annars tröttnas det lätt!


Dessa dagar kör vi plankan med armarna på något. Har ni en pilatesboll hemma eller är på gymmet. Använd den för ett instabilt underlag – det blir tuffare då. Annars kan du använda dig av köksstolen hemma. Känn efter lite innan du börjar själva utmaningen. Hittar du position och balans? Kanske behöver du knä i marken till att börja med?



Tänk på positionen här med – sug in magen, spänn rumpan och håll en rak linje genom kroppen. Kör så länge det gå – sikta på att klara i alla fall 30 sekunder, det är tuffare med en ostabil boll under oss. Upprepa 3 gånger och gör sedan en sidoplanka på varje sida, kanske vågar du prova den på boll?



Näpp jag är inte stark i core muskulaturen så idag har jag lite ont i svanken för att jag fått kompensera balansen så mycket men det hindrar inte mig från att köra idag igen!!!!!
Idag är det dag 2 så idag ska jag köra på en pilatesboll eller en balansbricka.
Tyvärr kan jag inte filma eller fota för det finns inte någiot vettigt ställe att sätta mobilen på och kamerastativ släpar jag inte med mig till gymmet. Men vi får se kankse J förljer med och kan ta någon bild eller filma.. motvilligt men han gör det om jag ber snällt!

Av Tess - 19 juni 2012 15:23

Har nyss kommit hem från ett tilltänkt läkarbesök men eftersom att de bara tar eomt kontanter fick jag hoppa besöket och boka om!
Fick ingen information om det över luren när jag bokade det.. Meb fick prata ut med en sköterska lite lätt så jag vet vadj jag har att vänta mig till nästa besök. Mer vill jag inte dela med mig av det.
Eftersom att besöket är lite för privat för att berätta om här.


Lite goda nyheter istället!!!!!

Jag hade ju ett tiidgare inlägg om att jag ev är med i en skara som får chansen att komma iform med en speciell person som är älskad och hatad på samma gång men inte av samma personer.
Jag ska först göra en lite ändring i tiden där det är mellan Augusi och December i år.
Har haft sporadisk kontakt med honom och han är villig att hjälpa mig dela upp det så som jag känner att jag kan och det känns rätt för jag fick ner priset med, hehe!
Så nu tror jag att jag har tjatat isönder hans mejl så jag får vara med och få denna hjälpen men denna hjälpen sträcker sig så långt att jag får hjälp att hålla formen efter med! Låter inte helt fel???
För vad är meningen om man inte får hjälp efter åt?

Visst sitter jag på kunskap och annat för att kunna fixa mig men jag orkar inte lättare att låta någon annan ta den skiten och bara göra som man blir tillsagd????!

Nu ska jag vila mitt tunga huvud en stund för denna eftermiddag var inte lätt att hantera.

Hoppas på ensak till1!!! men det vill jag heller inte berätta om det får tiden avgöra och blir det inte så fixar vi egen till nästa sommar.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej där!
Iron mom ut i fingerspetsarna.
Gillar att styrketräna.
Mamma på heltid såklart till en fotbollstokig grabb, fru till en livsnjutare.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards